Tips / Utrustning

Min största utmaning i livet

 

Sedan jag accepterade att jag inte mår som jag ska så har jag fått göra stora drastiska livsförändringar. Min svåraste utmaning är: att hålla dom. Haha. Nej men den största förändringen jag gjort är att jag numera måste lägga in tid för vila och återhämtning. I mitt tidigare liv så spenderade jag all min tid åt att jobba. Det är det farliga med att älska sitt jobb. Och jag kunde ju, istället för att se på serier, läsa eller annat som man gör hemma så jobbade jag. Min hjärna fick ALDRIG vila.

Jag fick min adhd-diagnos för cirka 1,5 år sedan. Jag åt först Concerta men fick ganska snabbt hjärtklappning. Det fungerade bra i några veckor, men sen kom hjärtklappningen from hell… Bytte då till Elvanse som är en långtidsverkande adhd-medicin, och den funkar alldeles utmärkt på mig. Medicinen har hjälpt mig och mitt liv sjukt jäkla mycket. Idag förstår jag att jag inte själv kunde styra mina starka impulser förut- hur mycket jag än försökte. När jag nu ser tillbaka på mitt liv så är jag chockad över beslut jag tog och allt jag gjorde. Beslut togs som jag aaaldrig i mitt liv skulle ta idag även om jag var stenpackad. Känns som en helt annan människa i ett helt annat liv. Men jag kunde inte styra mina impulser, allt var verkligen svart eller vitt för mig. Något jag har klandrat mig själv för, men nu gör jag inte det längre, jag har förlåtit mig själv och insett att jag inte kunde styra mig själv förut.

Idag håller jag sten-jäkla-hårt på att inte anstränga min hjärna mer än 6 timmar varje dag. Då är möten, jobba, träffa vänner, läsa bloggar, kolla instagram- ja ALLT som ”tar på krafterna” är inräknat i dessa 6 timmar. Enligt en undersökning så sitter vi svenskar (alla åldrar) i genomsnitt 3 timmar om dagen på internet. Jag tror att siffran är betydligt högre för de i min målgrupp och yngre. I mitt förra liv kunde jag sitta vid datorn/mobilen i 15 timmar varje dag… Att nu fördela 6 timmar med allt som rör de viktiga faktorerna i livet, det är en utmaning. Men jag har inte riktigt något val, och antingen kämpar jag eller så fortsätter ekorrshjulet att snurra. Det svåraste är att hejda sig när de kommer till de bästa kategorierna i livet- relationer. Att ha en jättemysig stund med någon jag gillar kan sluta med yrsel och att jag nästan får en panikattack, just för att min hjärna har tagit in för mycket information om jag suttit och lyssnat eller pratat för länge… Den är liksom hjärntrött (som det så fint kallas på läkarspråk) och slutar fungera efter ett tag. Så min utmaning är att se till att det inte händer…

Mina 6 timmar får jag heller inte lägga i sträck, utan om jag jobbar så är det en timmas jobb, sedan vila, typ promenad eller meditation. Jag brukar sätta min mobil på flygplansläge, alt stänga av ljudet och lägga den upp och ner efter klockan 20.00 varje kväll. Jag försöker också göra andra saker istället för att kolla på tv. Det är skiiiitsvårt att hitta på saker när det bara spritter i hela kroppen och ALLT jag vill är att sätta mig och jobba eller göra roliga saker. När jag väl har energi så vill jag ju komma ifatt allt sedan olycksdagen. Men jag måste bara acceptera att det är såhär nu och bromsa mig själv. Ett mönster jag hade tidigare var att jag körde på i 110 % med ALLT de dagar som jag hade energi, och sedan låg jag utslagen i 3 dagar efter.

Nu längtar jag till resultat där jag sakta men säkert kan börja leva ett liv som alla andra. Dock så kommer jag aldrig gå tillbaka till mitt tidigare liv för då var jag aldrig närvarande. Idag prioriterar jag nuet, att vara medveten och närvarande så att jag får njuta av det liv jag faktiskt har Kommentarerna är på gång kära ni, så lämna gärna ett litet avtryck. Jag vet inte ens om jag har några läsare eller om jag skriver till tomma intet. Det spelar verkligen ingen roll för jag är så glad att bara få skriva igen. Däremot så vore det jättekul att höra hur du lägger upp din tid. Hur många timmar om dagen är du uppkopplad, skulle du tippa på?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Translate »