Anledningen till att alla rika människor flyttar från Sverige..

Jag brukar aldrig skriva om pengar på min blogg… Visst är det otroligt bra att betala skatt- men det är inte konstigt att folk som tjänar mycket pengar skriver sig i andra länder än i Sverige…

20120108-033921.jpg

55 kommentarer

  • Postat av: Sandra Andersson

    Fast i länder där exempelvis sjukvården inte ser ut som den gör i Sverige har man oftat istället dyra försäkringar vilket blir ungefär samma summa som man betalar skatt i totalt. Så man tjänar inte speciellt mycket på de.

    2012-01-08 @ 4:11 pm
  • Postat av: Anonymous

    sååå sjukt att det ska behöva dra så mycket skatt!!

    2012-01-08 @ 4:12 pm
  • Postat av: Sanna

    Ja det är sjukt!!!

    2012-01-08 @ 4:13 pm
    http://mybestmemories.blogg.se
  • Postat av: sassa

    Så sant så sant, men de är ju också det som gör sverige ganska så unikt. Våra höga skatter. Sjukvård, skola och sånna saker på ju finasieras. Så att alla oavsett inkomst kan få sånna saker, tänk ex USA de är lite efter när det kommer till det, och deras skattesysyem är ju typ tvärtemot vårat, men förstår din poäng, men vill bara säga tack till alla som betalar skatt och gör det bättre för de som behöver de som mest :)

    2012-01-08 @ 4:23 pm
  • Postat av: Kristina

    I understand how you feel – and in Denmark it’s even worse!
    My parents have to pay 70 % of their earnings in tax. And not to mention that the we’ve got the world’s highest car tax – 180 %. It’s just ridiculous.

    2012-01-08 @ 4:27 pm
  • Postat av: Alexandra

    Shit… då är det bara för december? Herregud kvinna. :O

    2012-01-08 @ 4:44 pm
  • Postat av: Anonym

    Jag vet inte är man framgångrik spelar inte skatten någon roll. det gör varken mer eller mindre.Var glad att du faktiskt har råd att betala skatt för det är många människor som har det svårt att få ihop sin ekonomi. Och att rika människor flyttar, det är en självklarhet men det är likaväl en självklarhet att rika människor fuskar(orkar inte betala någon skatt överhuvudtaget)..Jag vet inte men jag och vän pratade om skatt för något år sedan och han kom fram till att han ville flytta på grund av skatten, han ville betala mindre i skatt men det är en grej som man får stå ut med. Det försvinner inte bara sådär och du har ju pengar så jag förstår inte varför du gnäller. Det finns betydligt fler människor som har det värre.

    2012-01-08 @ 4:45 pm
  • Haha shiit sjuka summor är det ju helt klart!

    2012-01-08 @ 4:58 pm
    http://emeliemaria.blogg.se
  • Postat av: m

    Det är så sjukt!
    De som jobbar hårt ska få mer för vad dem gör!

    2012-01-08 @ 5:00 pm
  • Postat av: Linda

    Åh herregud!

    2012-01-08 @ 5:01 pm
    http://www.xlibex.blogg.se
  • Postat av: Amanda

    Hade du inte betalat skatt så hade du tex för sjukvården i USA betala 50.000 kr för ett brutet ben. Jag förstår att du betalar skatt (mycket) men du får ut så mycket mycket och du både ger och får lika mycket.

    Nu var det kanske inte så att du klagade över det så dömer dig inte, för du skrev inget om att du inte vill betala så mycket skatt.

    Men tycker ändå det är fel, du får så mycket igenom bloggen. Utan dina läsare är du inget (arbetsmässigt) sen beudrar jag dig så sjukt mycket. Du är grym. De vet du. Så det här var inget negativt så, vill bara klargöra. Att skatt är något vi ska vara stolta över.

    2012-01-08 @ 5:06 pm
  • Postat av: Elin

    asså jag fattar inte?? Är det skatt som du ska betala för ditt företag eller?:S

    2012-01-08 @ 5:10 pm
  • Postat av: Amanda

    Tänk hur mycket pengar du dragit in om du får betala vad du anser är mycket skatt :) och allt bra våra skattepengargår till !! :) tack för en bra blogg!!

    2012-01-08 @ 5:16 pm
  • Ja, jag förstår precis hur du menar. Jag försökte driva eget företag under två år med hjälp av enskild firma men efter att ha kämpat och fått en hel del sålt och ändå knappt få något över alls efter skatter och liknande la jag ner företaget. Det gäller att man har ordentlig omsättning för att det alls ska kännas värt det.

    2012-01-08 @ 5:35 pm
    http://litelagom.blogg.se
  • Postat av: Hanna

    Vill du hellre låta sjuka få dö p.g.a höga kostnader? Studenter inte kunna studera till det yrket de vill jobba med, p.g.a att det kostar svinmycket? Att fattiga blir så mycket fattigare och rika kan gotta ihjäl sig?

    Förstår att det kanske känns surt. Men tänk så mycket den skatten gör för alla människor där ute som verkligen inte har råd.

    2012-01-08 @ 5:37 pm
  • Postat av: Anonymous

    Ja vad ska man säga, vi får bara hoppas att inte sossarna kommer till makten igen. Det är tur att det finns en halva av befolkningen som försörjer den andra halvan i det här landet.

    :)

    2012-01-08 @ 5:43 pm
  • Postat av: Patrik

    Fast ändå är skattesystemet ganska ok som det är just nu. Värre var det tidigare när sossarna liksom råttor gnagde på redan beskattat kapital i form av förmögenhetsskatt, arvsskatt osv. Det är den typen av skatt, baserad på ren avundsjuka som fått alla större företag, IKEA inkluderat att fly utomlands för att ens ha en chans att överleva.

    Hur som helst är det människorna med kapital som skapar företag och skapar förutsättningar för alla andra människor som har mindre kapital, så att de kan få jobb och en inkomst. Då ska man inte tacka genom att “bita i den hand som föder en”…. alla kan ju inte jobba inom offentlig sektor….

    Men, men… det går att göra en hel del åt skattesystemet som är nu också. Det är alldeles för dyrt att ha personal anställd osv.

    2012-01-08 @ 5:50 pm
    http://bloggliv.ws
  • Postat av: Janna

    Fast det där är ju inte skatt på pengar du tjänar =) Utan personalens skatt och arbetsgivaravgiften =)

    2012-01-08 @ 6:04 pm
  • Postat av: Dixi Wonderland

    Fyfan!

    2012-01-08 @ 6:36 pm
    http://dixiwonderland.com/
  • Postat av: Sofie

    Förstår att det känns surt, men skatt är ju nödvändigt. Jag har haft ätstörningar o.s.v. och kostat samhället massa pengar, men utan den hjälpen hade jag kanske varit död idag. Så precis som bidrag till cancerfonder m.m. gör skatt skillnad för människor som behöver det.

    2012-01-08 @ 6:37 pm
  • meh, det är ju bra att betala skatt, tänk på oss som inte har så mycket.. om folket ska sluta betala skatt har vi som inte är rika inte råd med sjukvård och liknande..

    2012-01-08 @ 7:26 pm
    http://lanjas.blogg.se
  • Postat av: J

    Förstår hur du menar, men tycker du borde vara glad för den insatsen du gör. För dom pengarna hade du kunnat köpa landställe, en häst eller kanske en dyr väska. Nu har du istället hjälpt en ensamstående mamma så att hennes barn kan få gå i skolan med gratis mat, en cancer patien med behandling, en ung driven kvinna att starta sitt första företag eller med behandling till en alkolist.

    Förstår att du är lite mer till höger men jag tycker att det är fantastiskt med det kollektiva hjälpar tänket. Alla har inte den möjligheten du har haft att starta företag och bli så framgångsrik. Jag förstår att du säkert jobbar hårt och kämpar men de finns dom som inte kan ta sig dit och vem är då du att inte hjälpa och kanske ge dom samma chans. Jag menar hur lätt är det för en ungdom men två alkoliserade föräldrar där kanske den ena slår den andra eller till och med en själv att starta en blogg och få massa läsare som sen gynnar ut i möjligheten att starta ett klädmärke. Min erfarenheten är att den ungdomen inte ens har lätt att koncentrera sig i skolan. Men med den insattsen du gör genom att betala skatt så finns det resurser, som exemepl soc, som kan reagera och ställa saker och ting till rätta för denna.

    Klankar inte ner på dig eller något. Delar bara med mig av mitt tänk.
    Kram

    2012-01-08 @ 7:28 pm
  • Postat av: Sofie
    Förstår att det känns surt, men skatt är ju nödvändigt. Jag har haft ätstörningar o.s.v. och kostat samhället massa pengar, men utan den hjälpen hade jag kanske varit död idag. Så precis som bidrag till cancerfonder m.m. gör skatt skillnad för människor som behöver det.

    (mycket fin kommentar)

    2012-01-08 @ 7:28 pm
    http://lanjas.blogg.se
  • Postat av: Mire

    omg, tycker synd om dig helt ärligt. hoppas dock att du har 1000 gånger mer än det hemma.. aldrig roligt med att få betala mer skatt. take care.

    2012-01-08 @ 9:43 pm
    http://mires.se
  • Postat av: Hellolinda

    Visst kan det kännas som sura pengar, men vilken jävla tur att man måste betala skatt ändå. Och de med högre inkomst borde verkligen betala mer i skatt (större del av inkomsten) än vad en låginkomsttagare gör.
    I slutändan har de ju ändå så mycket mer pengar, och ibland för så mycket mindre jobb. Och framförallt så ofta för så mycket mindre viktiga jobb..

    2012-01-08 @ 9:59 pm
    http://hellolinda.blogg.se
  • Postat av: Anja

    För att rika människor är sådana offer.. Buhu stackars mig jag har inte råd med 20 lägenheter mitt i stan, bara 5..och en herrgård i skärgårn då förstås. Ursäkta tonen, men jag blir så irriterad när folk som har det sjukt bra ska gnälla över pengar till det gemensamma (säger inte att du gör det). Och vadå “de som jobbar hårt ska få mer” som någon skrev, öppna ögonen, de är ju precis det de får?!

    2012-01-08 @ 10:25 pm
  • Postat av: felicia

    jo, fast du tjänar ju enorma summor, ska inte de beskattas i relation till detta?

    2012-01-09 @ 12:29 am
  • Postat av: Patrik

    Trist med skatt, men trist utan fri sjukvård, skola för alla m.m. =) Var stolt över att du betalar så mycket skatt. =)

    2012-01-09 @ 1:28 am
    http://www.kapitalism.nu/
  • Postat av: ts_tyras

    Carro- oh shit eller så är du helt jävla dum i huvudet: Tyra sjöstedt AB står det!!!! Och jag har ingen anställd där! Kalla inte någon dum i huvudet när det är DU som har fel, blir bara ännu mer pinsamt för dig!

    2012-01-09 @ 9:20 am
    http://tyras.se/
  • Postat av: Dhanii

    Det jag tycker är äckligt med skatt är att den går ofta till mer än bara skola, sjukvård och omsorg. Den skatten jag betalar på det jag tjänar kan någon i riksdagen få en betald lägenhet i “jobbsyfte” för eller göra andra saker som endast gynnar dem eller ligger i deras intresse. DET tycker jag är helt sjukt!
    Fast så är det i alla länder. Såg en dokumentär att i USA så utredde de ett helt onödigt mord för 1 milj dollar i skattepengar. De utredde detta endast pga att det var en av CIA som blev mördad.
    Jag skulle gärna se vart alla skattepengar går egentligen, en offentlig redovisning och inga fuffens!

    2012-01-09 @ 9:26 am
    http://www.dhaniis.blogg.se
  • Postat av: Camilla

    Haha, varför förklarar alla varför det är bra att betala skatt..? Tror ni seriöst att hon inte vet det :P

    2012-01-09 @ 11:54 am
  • Postat av: Frida

    130000? Det är INTE okej… Det låter fel, du har dragit ihop dina pengar och jobbat som en gris för dem, det är klart att du ska ha dem då, eller? (Till alla de som misstar mig nu för en rik person, jag har 2000 i totala tillgångar och är arbetssökande, men jag anser trots detta att om man sliter, så ska man ha betalt och inte ses som en vars ansvar det är att betala för andra)
    Tyra skänker för övrigt stora summor till behövande, så sluta vara missunnsamma, om någon förtjänar belöning för hårt arbete så är det hon. Go Tyra!

    2012-01-09 @ 12:48 pm
  • Postat av: frisk och rik idag sjuk och fattig i morgon

    till er som tycker borgarna är så bra.

    är det bra att våra skattepengar går till privata sjukvårdsbolags vinster? som vill maximera vinsten på vårdens kvalitet och säkerhets bekostnad?

    får borgarna fortsätta lär vi inte ha någon offentlig finansierad sjukvård i sverige kvar. då är man beroende av försäkringar. kan då bli så att om du tex bryter benet då du idrottade får du inget på försäkringen för att du utsatte dig för onödiga risker, så får man betala kalaset själv på kanske 100 000:- vi ska vara rädda om vårt välfärdssystem!

    kom ihåg också, det kan vara en sekund som skiljer mellan dig och den du ser utslagen på en parbänk.

    2012-01-09 @ 12:55 pm
  • Postat av: arbetare

    sen ska man komma ihåg att alla i ett samhälle bidrar och behövs.

    den som är anställd är också en företagare egentligen, den säljer sin arbetskraft till en arbetsköpare (arbetsgivare). att det heter arbetsgivare är bara för att det ska låta som att snälla företagaren kommer och ger någon jobb. företag kan inte existera utan arbetskraft och vice versa.

    arbetsgivaravgifter mm. är en del av vad det kostar då man som företagare köper arbetskraft av en arbetssäljare (arbetstagare)

    2012-01-09 @ 1:08 pm
  • Postat av: skatter

    företagarna tycker det är mycket skatt för att de ser avgifterna som döljs för en anställd/arbetskrafts-säljare.

    ekonomin är som en stor pott pengar i samhället som flyter runt. tex. så bygger de skatter som du betalar in på pengar som dina kunder tjänat in på någon annan verksamhet osv.

    (menar inte komma med pekpinnar utan tänkte någon kan tycka det är intressant)

    2012-01-09 @ 1:25 pm
  • Postat av: mathilda

    Men kan alla säga att Tyra inte ska klaga? Klagade hon eller? ;o hon sa bara att hon förstår varför folk flyttar MEN hon sa även att det var otroligt bra att betala skatt. Så tror hon förstår.. ;)

    2012-01-09 @ 1:31 pm
    http://chabelle.devote.se
  • Postat av: Fia

    Visst känner jag så ibland. Men fan va tur vi i Sverige har som har de så bra tack vare skatt. Tycker det är Jäkligt svinigt av av de som först utnjyttjar systemet och sen smiter när de börjar tjäna cash….

    2012-01-09 @ 4:19 pm
  • Postat av: Frida

    Hej Tyra, vill bara säga att jag gillar verkligen din blogg. Vill bara kommentera det där med skatten. Det är ett väldigt stort belopp, men efter att jag har bott i USA i nästan 4 år inser jag hur värdefullt det är med det svenska skattesystemet. Tänk vad mycket vi får! Vi är så lyckligt lottade, jag hoppas att du tar dig en funderare över allt det bra skatten medför. Det är värt det!

    2012-01-09 @ 7:03 pm
  • Postat av: Janna2

    Om det inte är för anställda, vad är det då som du deklarerar månadsvis? Redovisar du moms månadsvis?

    2012-01-09 @ 7:42 pm
  • Postat av: Maria

    Visst att det är mycket pengar men det säger ju inte oss något eftersom vi inte ser inkomsterna. Alla ni som tycker att det är “för mycket” och att hon förtjänar sina tjänade pengar, vad jämför ni med?
    Sen underskattas som vanligt vanliga arbetare. Vi vet alla hur mycket Tyra kämpar för sitt företag och att hon är grym på det. MEN det finns människor som har två jobb och sliter arslet av sig men ändå har svårt att få pengarna att räcka, för att de kanske inte pratar perfekt svenska eller har fel namn kommer de aldrig kunna få ett höginkomst jobb. De förtjänar inte mindre än någon annan.

    2012-01-09 @ 8:35 pm
  • Postat av: Matilda

    Jomen så tjänar du ju också därefter? Inte som att du blev lämnad med bara ett ynka korvöre efter det där. Men som du säger, det är otroligt bra att betala skatt!

    2012-01-09 @ 9:14 pm
  • Postat av: Elin

    Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov. Det är så samhället bör fungera enilgt mig. Så länge vi inte kan ge alla männsikor ett drägligt liv måste vi omfördela våra resurser. Jag tror dessa pengar gör mycket nytta t.ex. inom skolan. Så ALLA kan få möjligheten att uppfylla sina drömmar, kanske är det att starta och driva företag. Bakgrund eller var man bor ska inte spela någon roll. Till det krävs pengar. Förstår att det kan kännas orättvist när man slitit och tjänar därefter. Men det gäller att få en helhetsbild. Pengarna gör gott för samhället i det stora hela!

    2012-01-09 @ 10:35 pm
    http://eliinp.blogspot.com
  • Postat av: marlene

    Ett tips till dig som förmodligen är moderat. Läs vår trygghet från folksam så får du lite mer vett o fason över hur vårt system funkar. Det är inte mer än rätt att de som tjänar mer betalar mer. Endå har de äldre, barnomsorg osv fortfarande brist på pengar? FÖR ATT SKATTERNA MINSKAS! Gaaahh trodde inte detta om smarta du som ska vara så rätt…
    Och en sak till, svara på mina mejl på stylebytyra. Jag har en faktura här hemma men inga varor beställde 5 dec..

    2012-01-10 @ 12:29 am
    http://www.marlenes.spotlife.se
  • Postat av: C-J

    Du kanske förstår varför INGEN blir rik på arbete? Du kanske förstår varför listorna över världens och sveriges rikaste toppas av dom som äger aktier?

    Du ska inte bli rik på arbete. Det är aktierna som är nykeln till rikedomar. Och det gäller att du hanterar aktieaffärena på rätt sätt. För man kan torska allt eller nästan allt eller jävligt mycket, men man kan samtidigt göra jävligt bra affärer :-)

    Vet inte om du redan hållit på med aktier, men om inte: det bästa du kan göra är att läsa bra böcker om aktier innan du ger dig in i såna affärer…

    2012-01-10 @ 1:13 am
  • Postat av: Sophie

    Tänk dig att du skall utforma ett samhälle med allt vad det innebär, men du vet inte vart du själv kommer att hamna i detta samhälle. Dvs. du vet inte om du kommer bli extremt rik och framgångsrik eller om du kommer bli en fattig person utan bättre framtid. I ett sådant fall skulle nog de flesta utforma det så att var de än hamnade skulle de ändå klara sig.
    Sverige och dess skattesystem är ett ganska bra exempel på detta där de allra flesta människor klarar sig bra oavsett om de är rika eller fattiga.
    I grund och botten är det väl ändå det som är allra viktigast, att alla människor får ett värdigt liv oavsett vilka förutsättningar de föds med.
    Dig Tyra tycker jag bara synd om som inte verkar kunna, trots din framgång, välja ett annat perspektiv på skatt. Framgång verkar m.a.o. inte hänga ihop med varken intelligens eller empati.

    2012-01-10 @ 3:22 am
  • Postat av: elmisen

    Haha jag vet att det kommer låta as egoistiskt men, alltså…. vi som aldrig blir sjuka. varför ska vi betala skatt för att andra ska få det bra? xD

    2012-01-10 @ 3:59 am
    http://elmou@blogg.se
  • Postat av: Johan

    om man inte har någon anställd betyder det antagligen att man tagit ut lön åt sig själv ur bolaget. arbetsgivaravgiften brukar ligga runt 30% av bruttolönen.

    2012-01-10 @ 5:27 am
  • Arbetsgivaravgiften går ju till saker som sjukvård, pension osv. Vad bra att vi lever i ett land där folk har tillgång till sånt!

    2012-01-10 @ 6:51 am
    http://arsinoe.se
  • Postat av: sandra

    elmisen: Problemet är att vi inte vet om vi tillhör dem som aldrig är sjuka förrän vi är döda. Då först kan vi utröna det. Du kanske inte har en enda influensa på 50 år men så drabbas du av elakartad cancer som du får kämpa med i 4 år innan du dör. Vi vet inte vem som drabbas och när, förstår du? Vi har kvittot i handen först när vi är döda.

    2012-01-10 @ 10:33 am
  • Postat av: vixen

    tänk bara på hur mycket bra de pengarna kommer göra i samhället : )

    2012-01-10 @ 11:24 am
  • Postat av: Pontus Andersson

    Detta inlägg är inget annat än trams på alla sätt. Sjöstedt har fotat ett brev från sin redovosningsbyrå med ett tämligen högt belopp utan att ange ytterliggare fakta, helt isane att folk har kunnat kommentera hurivida detta är mkt eller ej… inlägget är populistiskt trams rätt igenom. De skatter som finns är tämligen låga i Sverige, att utflyttningen från Sverige skulle vara stor eller att det inte går att bli rik i Sverige är också ren lögn, det påståendet skulle innebära att det varken finns rika personer eller företagare i Sverige, vilket givetvis inte är korrekt. Det går att både bli rik och driva framgångsrika företag i Sverige det finns det tusentals bevis på. Återigen, inlägget är fullständigt trams från en som visar på en uppenbar okunnighet.

    2012-01-10 @ 12:04 pm
  • Postat av: Katten

    Jag förstår inte hur det kan vara mer “okej” att tycka att det är en självklarhet att skänka pengar till bröstcancerfonden och tycka att DET är viktigt samtidigt som du tycker att det är sjukt att betala skatt som går till människor som kämpar med annat?
    Allmosor med sitt eget namn på är så fruktansvärt fint och man framstår ju dessutom solidarisk. Varför inte vara stolt över att vi lever i ett välfärd land?

    2012-01-11 @ 5:03 pm
  • Postat av: Cookie

    Varför betalar man arbetsgivaravgift om man inte har någon anställd? Är det så för alla egenföretagare eller? :/

    2012-01-11 @ 5:55 pm
    http://leopardcookie.devote.se
  • Postat av: Ekonomi

    Du som ifrågastte varför man ska betala in skatt till sjukvård mm eftersom det inte är säkert att man själv blir sjuk.

    För det första handlar det om att hela samhället vinner på att folk som blir sjuka inte blir utslagna utan kan fortsätta delta som aktör i ekonomin.

    För det andra av ren medmänsklighet.

    För det tredje är det precis som med vilken försäkring som helst att man betalar in för att få ut i fall det händer något. vilket man aldrig kan veta.

    Sen går ju skatt till mycket annat, tex utbildning av arbetskraft som bl.a företagen behöver. vägar så att företagen kan få och leverea varor mm. mm.

    2012-01-11 @ 9:26 pm
  • Postat av: Sandra

    om det nu är “otroligt bra att betala skatt” varför förstår du då att “folk som tjänar mycket pengar skriver sig i andra länder än i Sverige”. är det något som bra så är det väl också något som man ska göra? eller har jag missat något?
    säg inte emot dig själv.. välj en sida, girighet eller generositet.

    tack o hej :)

Kommentera här